Поучения о разных истинах веры, благочестия и христианской жизни П.В. Владимиров ( 5)

50. Против разных нехристианских привязанностей и пороков в христианском обществе
(Слово Иоанна Златоустого о христианстве)
Послушайте известно, мнози убо токмо слытием християне, а по житию еллини; нарекохомъся християне, а обычаем и делы странницы (чужды христианству). Смесишабося с неверными и навыкоша делом их. По истине, о нас пророчество скончася. Како си християне извыкше кощуны еллиньския и басни жидовския, и на улицах града уродословия и глумления, чарове же и волхвования и снов, и требы кумир ядуще, кроводавленину (звероядину) и ина многа злая творяще. Да како християне есте, аще се (сее) творите? Коим ли дерзновением смеете приходити ко Святым Таинам, а горши будущи еллин? како есте християне, а делом навыкоша поганых: плясания и плескания рук, песни сатаниньския, питие излише (излишнее), блуд, злоба, гнев, зависть и ина многа? Се же творящему, то како именоватися християнину? Тем же, братие и сестры, останитеся поганых творения; послушайте же Апостола глаголюща: не ходите еще в пустоши ума, якоже другия страны ходят, отемневше умом (Еф. 4:17). А вы, любимии, разумейте Христом глаголемая и не смешайтеся со творящими таковая. Мнози бо суть учители на погибель, и еще умножитися имут; блюдите, яко дние злы суть, время слуги своя собирает. Не чюдися, аще и пастуси волцы будут. Ко епископом бо и попом беседуя, апостол Павел глаголаше, яко от самех вас востанут нецыи, глаголюще развращенная. Тем Господь глаголаше: блюдитеся, да никто же вас прелстит (Мф. 24:4). И аз глаголю: блюдитеся и не лститеся во след злых. Мнози бо не ведят, что есть християнство. Вижу бо многия неистовы, не токмо юныя, но и старыя, о них же велми тужу. Егда вижу мужа, от седин честна, дитя с собою на позоры ведуща в пир или на корчму: что бо горее сего есть? Или что сквернее дела сего – отец сына на зло ведет? аще же кто воспросит безстудных тех: кто есть Амос или Авдий, или колико число пророк и апостол есть, – то не умеет рещи. Аще ли же воспросят о конех или о птицах или о ином о чем, – то философ есть и ли торъот всех ответ положат, и глаголет (глаголют) кий вред есть от глума (игра, веселие). Сего ради аз тужу, иже не весте, яко то вред есть. Дал ти Бог неколико лет жити, да Ему угодиши, а ты же, во зле пребывая, (то) болшую погибель приобретаеши себе. Не мниши ли, что (ничто же) есть пагубная и скверная творя? Подобает бо нам молбами и славою Божиею скончевати жизнь всю свою, а мы бо на ядь и на пьяньство, и на молвы (молбы) и на скверныя словеса готовы, – свары, тяжбами, кощунами, неправдами, гневом, завистию, обидою, татбою, клеветою, играми, бляднею и прочими, яже в ненависть Богу, душу Свою губим. О человече, смотри себе и блюди добре! (Рече бо нам Христос Бог, почто в пустошь время свое пожнете), почто не часто ходисте ко учителю и не твористе глаголемых им. Не се ли в вас есть: аще бо учения слово предложим, то вси ленятся, и яко у некоего зла с нужею стоят; аще ли же будут на улицы (на улици), или на игрищи, или на беседе, – то пребудут полъдни и боле, аще ли питие будет, то и всю нощь не спят, пагубу содевающе душам своим. Аще бо сия творите, то како християне есте? Се бо сатанинско замышление, горши поганых есть, сий бо позоры замыслил есть: смехотворцы, кощунники и скомрахи изъучи, да тех делы злыми и позоры погубит зле. Како (бо) позорующеи не тоже (ли) творят? Аще бо кто пустошник глумяся что изречет (им), тогда вси болма (тому) возсмеются: подобает бо злословнаго кощунника биюще отгнати; но зрящеи чюдятся – то тии боле учат на зло. Друзии же мзды игрецем дают: тем бо огнь на своя глава подгнещающи (таковыя) готовят. Аще бы не зрели, ни чудилися, – то (и они) остали бы ся пустошных игр. Но не токмо дивятся зряще, но и словеса их изучили. Да егда в пиру или инде где соберутся, то подобает християном сице рещи: тако глаголет апостол Павел, или Иоан Богослов, или Исаия пророк, или ин который от святых; но вместо того вси вещают: се глаголет он си скоморох, или он си кощунник и игрец, – тем бо многи себе пути готовят ведущая в пагубу. Аще бо смеемся и кощунаем, упиваемся, ленимся, блудим, лжем, крадем, зависть и гнев имамы и ина злая дела; то несть християнско, но дияволу угодницы суть, им же несть чаяния вечныя жизни; тех бо дело се, еже с бесы осуждение приимут. О человече, почто сам измещешися вечныя жизни неправдами? Да того ли ради еси в мир родился, или того деля бысть человек, да богатьство много собереши, а душу си погубиши, или в ядех или во пьяньстве и в блуде, или игрецем дая потеряеши, и многи себе пути сотвориши, ведущая тя во огнь неугасимый. Дадите бо, рече, излишная в милостыню. Аще бо ты объядением разсестися хощеши, а инии гладни, – ты же излише ризы носиши, а сродницы твои наги и скудны, – то кая ти помощь? Лучше бо даяти неимущим Бога ради, ты же не Бога ради губиши имение свое, но на сласти жития, и на пьяньство, и на игры. Слышите, что рече Господь к немилостивым: отидите, не веде вас, яко вы не помиловасте, ни алчна накормисте, ни нага одеясте; тако и аз не помилую вас, и како не слышасте учения, тако и аз не услышу плача вашего. К милостивым же рече: приидите благословении от отца моего. Алкавше бо и жадавше мене ради, приимите уготованное вам царство. Алчен бех, накормисте мя, нага мя облекосте, странна – введосте, болна – посетисте, жадна – напоисте (Мф., гл. 25). И то слышаще будите щедри, болна посетите, темничника и скорбяща утешите, и род свой и домашняя своя и скорбящая не оставите скудны, да и Господь Бог помилует вас.

51. Св. Иоанна Златоустого поучение христианом об отношениях к людям вообще
Узриши, аще кого в заповедех Господних и в кротости и в мудрости смиренней книгам прилежаща, и ты учения таких всегда во уме имей, и житию их подражай, присно. Святых книг чтомых слушай, да навыкнеши противящаяся обличати, и несмысленная наказай. Аще ли узриши многи лживыя и лстящая обличати пустошными, то не чюдися тому, но сам того блюдися. Егда ли видиши правдивыя укоряеми, а злыя и презоривыя и любодея избираеми и любими, помяни Апостола, глаголавша, яко злии человецы и лукавии приити имут на горшее, прелщающе и прелщаеми (2Тим. 3:13). И аще видиши книги отмещемы християны, то помяни Бога глаголавшаго: аще мир вас ненавидит, ведите, яко мене преже вас возненавиде (Ин. 15:18). Егда же видиши многи собирающеся к кощунником и чародеем и к сатаниньским песнем и играм, – прослезися убо о них и воспомяни Апостола, рекша, яко в последняя лета отступят человецы от веры (1Тим. 4:1). Будет бо время тогда учения праваго не слушают, и от истины слух отвратят и на кощуны отступят, и по своему хотению учителя изберут себе. Егда ли видиши обеды многи, и вечеря и безчинна пития и прелести в них, тогда помяни Господа, глаголавша: люте (горе) насыщающимся ныне безгода (до пресыщения), яко взалчете (Лк. 6:25), люте глумящимся (смеющимся) ныне, яко имут неутешно плакати (Лк. 6:25). И егда видиши поюща и пляшуща и гудуща, тогда помяни Давида глаголюща: не уведеша, ни разумеша, во тме ходят (Пс. 81:5). И егда видиши иерея и черньца рано ядуща и пиюща, тогда помяни пророка, глаголюща: люте вам погубльшим время молитве и часом дневным и нощным, душу утопивши пьянством (Ис. 28:7, Ос. 4:11). О таковых пророк Исаия, плачася, глаголет: горе востающим заутра и квас гонящим, и ждущим вечера с гусльми и сопельми и с бубны, – пиют бо, а дел Господних не видят и веления Его не творят (Ис. 5:11–12). И Господь во Евангелии глаголет: люте тому, о немъже инии соблажняются, лутче бы ему камень обязав овыи и утопил бы его, дабы един погибл, а не многих соблажнял; горе тому будет, имъже соблазн приходит людем (Мф. 18:6, 7). Но что неразумнии глаголете: кую пакость гусли и игры и плясания творят, и песни злаго умышления лукаваго? О несмыслении, се ли от вас Богови честь, и сия ли воздаете Ему? Во плясании ли, или в плескании слава Божия есть? Вся бо, рече Апостол, в славу Божию творите (1Кор. 10:31), а во играх диаволу почесть и слава есть, сопротивство бо творите Божию закону, християне нарекшеся, а нравы не верных держите. Глаголете бо, кая пакость от глума? Люте есть глаголющему горкое сладко, и свет во тму полагающему. О неразумнии, рцыте, где вписано еже християном поганых обычая деяти! Аще и всего мира собери книги, будет ли велено играти верным, густи и плясати? Се бо суть поганых дела, их же мука вечная ждет, огненныя узы.

52. О епископех и о попех
Епископа же чтите, яко Петра и Павла. Аще ли кто не чтит его, да благословения от него ни прииметь, не сде, ни на суде. То бо есть молитвенникы за ваша домы и за ваше спасение.
Попы же белци (бельцы) честите достойно и дьяконы акы слуги Божия. Ти бо за вы молитвы творять к Богу по вся дни. Аще ли поимете черньцы в свой дом или иного причетника (принадлежащего к клиру) и хощете их честити, то боле трех чашь не нудите его; но дайте ему волю, да же ся и сам напиеть, да сам за то и отвещаеть, а вам ненадобе грех его. Но паче речено есть в ветгем законе: приведи к жертвеннику и вол твой, овен и козел и ина имения твоя, – Петр же апостол тако же во ученьи своемь повеле к церкви принести вся дания (даяния) благая. А не лзе (нельзя) слоуг Божиих до соромоу поити, но с поклономь отпустити и благословление вземши от него.

53. Слово о князех
Князю же землѧ вашея покарѧйтеся, не рцете ему зла в сердци своемь и прияите ему головою и мечемь своимь, и всею мыслью своею и не възмогуть противитися инии кнѧзю вашему. Аще добре прияете князю вашему и обогатеет землѧ ваша и плод добр объемлете. Аще ли начнете прияти инем князем от своего, то подобни будете жене... непотребной и Иуде предателю, и подобне ему погибнете самой злой погибелью.

54. Слово о друзех
Другом же малым и великым покарѧйтесѧ, и ли на пир звани будете, сѧдите на последнем месте, по еоуангелью. Рече бо, егда зван будеши на брак, не сѧди на предемь месте; егда кто честней тобе будеть званых и пришед звавый тѧ, и речет ти: друже, дай же сему место, – и тогда начнеши с соромомь поседатисѧ ниже. Но егда зван будеши на пир, шед, сѧди на последнемь месте, да егда приидеть звавый тя и речет ти: друже, сѧди выше, – и тогда будет ти слава предо всеми сидѧщими с тобою, яко всяк возносяйся, смириться, а смерѧйся, вознесетсѧ.

55. Слово о суседе
Суседа же не обидете и не отъемлите земли его. Рече бо Моисееви Бог: пришельца суща не обидите. Ахав бо и Езавель погибоста отнимания ради земнаго; Дафан же и Авирон такоже я поглоти земля имения ради неправеднаго; при Златоустем же Иоуане Еоудокия царица не погибе ли отнимания ради неправдою виноградною? Бог бо не единому человеку велить быти на земли сей, но многим. Тем же, чада моя, блюдетесѧ и не отнимайте чужаго.

56. Слово Иоанна Златоустого како чтити прозвитеры
Уведите вси, колика есть иерейская власть и честь: они бо крещением и покаянием и причащением поновляют верныя и за вся молитвы к Богу творят. Тем же не пререкуйте им, но добре чтите их: Божия бо слуги суть и предстатели тайнам Его. Тем же добре чтите я и потребная им давайте. Како убо земных князей слуг чтите, то достоит паче Небеснаго Царя слугам достойную почесть (честь) и дары воздаяти. Слышите апостола Павла глаголюща: братие, покоряйтеся старейшинам вашим, тии бо бдят о душах ваших, яко слово отдати им о вас в день судный (Евр 13:17). Ты токмо о своем спасении тщишися, а сим велика есть скорбь, како бы порученных им житие управити, а не учивше – суд зол прияти. Но глаголеши мне: «глаголет, а сам того не творит». Но то дело ему есть не ленитися, но ко всем глаголати. Аще ли учения не послушаеши, то осудишися. Глаголет бо Господь: слушая вас мене слушает, а отметаяйся вас, мене отметается (Лк. 10:16), а иже кто вас хулит, то мене хулит. Ни, братие, несть вам подобно (подобает) на священники хулы глаголати. Они бо по вся дни за тя и за твою братию и за вся вся верныя службы творят, заутра и полудне и вечере, молят Бога во церкви и вне церкви, и в домех своих молбы о всех творят. Та вся, любимии, размысливше, всячески наделяйте их добре, яко отца, пищею и одеждою, да безмятежно молбы приносят о вас к Богу. И не глаголите, яко «недостойне служит». О, братие, аще бо и ангел есть принося пречистыя Тайны, а ты аще недостоин, то никако и ангел тебе не очистит от грех; своя бо нечистота комуждо нас возбраняет. Ты же поучания его слушай, аще право учить, а не пытай жития его, ни укоряй его: добре бо за тя Бога молит. Всяк бо иерей от человек поставляется и от человек чести и дары приемлет, и требы о гресех, яко о себе, тако и о людех, Богу молится день и нощь. Того ради достоине излише чтити священники.

57. Слово и поучение к попом
Господи, благослови, отче!
Слыши ерей сборе преподобный: к вам ми слово. Понеже вы нарекостесѧ земнии ангели и небеснии человеци: вы со ангели предъстоите оу престола Господнѧ; вы с серафими носите Господа; вы сводите с небес к нам (Сына Божья) Дух святый, и претварѧете хлеб в плоть и вино в кровь Божью, человеком невидимо, и (а) святии бо мнози видеша; вы бо просвещаете человекы крещениемь святым; вы свѧзаете; вы разрешаете. Вами свершаеть Господь тайну спасения роду человеческому; вас стража постави и пастухы словесных овец своих, за нѧже кровь свою излия. Вам предаде талант свой, его же от вас хощет истѧзати во вторый свой приход, како будете оумножили даный вам дар, како будете оупасли словесное стадо Христово, како будеть зблюли святыню вашю не осквернену, како будете не соблазнили людий верных. Господь рече: луче навѧзати жернов на шию, им же осел мелеть, и погрузити в мори, нежели соблазнити единаго от малых (Мф. 18:6). Души бо человечестей ни едино и несть равен весь мир. Како же многы душа соблазнивыи и не погрузити вы ли сѧ в огне неоугасимим? – Простець бо, согрешив, за едину свою дасть душю ответ, а ерей же, согрешив, многих соблазнить, и за тех душа будеть ему осуждение. Отсели же блюдитесѧ всякого греха: не работайте плоти: останитесѧ пьяньства, обьядения; лишитесѧ тѧжь (тяжб) и сваров (раздоров), вражды и хулы на друга, и сквернаго резоимания, – ни поручайсѧ, гордости не имей, многоречья останисѧ, мерзости, ярости, лжи, скупости, немилосердья, ненависти, зависти, от всех сотонин дел зблюдитесѧ (соблюдися). Блюдите же и порученых вам человек, како наоучите, како непорочны на суде поставите пред Богом, како речеши: се аз и дети моя, яже ми есть дал Бог. (Евр. 2:13). Оумножите талант, даный вам от Бога. Аз бо грешный епископ ваш всѧ ркох вам и ничего от вас не скрых. Вас бо истѧжеть Бог, аще обленитесѧ о порученым вам даре. Лживых книг не почитайте, еретик оуклонѧйтесѧ, чородей бегайте, глаголющим (глаголющих) не от Божественных писаний загражайте оуста. Аще ли кто от вас недооумееть, мене вопросите: аз же не ленюсѧ вам глаголати. Аще кто сѧ противити (противиться вашему) правоверью, мне повежте (поведайте): аз обличю ѝ и от церкви отжену. – Разумейте, како духовныя дети оучити ни слабость (слабо), да не ленивы будуть, ни жостко, да сѧ не отчають не дару делѧ пращающе (прощая), ни невзѧтья ради горко наскакаюице. Разумейте, кого отлучити (от) тела и крови Господни, кого-ли от церкви, кого-ли от оглашенных на колико времѧ. Аще ли сам не доумеваеши, съпроси оумеющаго, – нестыдисѧ ставит, а не просѧ, аки слеп еси. Святую же, страшную службу со страхом стварѧйте (совершайте); николиже не вниди в святый олтарь, вражду имый с ким, и велику имев прю, томь дни не служи, но оутешив (утишив) мысли, молитвы восли Господеви от чиста оума, и не озирайсѧ назад, но оум весь имей горе: со ангелы бо служи, и не мысли земных во – тъ (в тъ – в тот) час; небесного бо цесарѧ приемлеши в сердце свое (и) весь освящайсѧ Им. И се вы, чада, глаголю, аще кому спакостить враг любодействомь, или оутопил будеть душю свою во мнози питьи, в ризоимании же (резоимание – ростовщичество), в клятвах, и в зависти, и в гневи, и в прочих, – да сѧ лишить святыя службы таковый: недостоиньство бо ерейское сводить гнев Божий на люди. Мнози бо невегласи (невежественные) попови, от женызблудившю, повелевають служити, рекше – опитемьею и очистѧться, – готовѧще ся в вечную муку и сих слюще во дно адово. Различно бо падение бываеть; темь подобаеть с великими вещьми епископ възвестити, да расудити (да рассудит) по правилам апостолскым и отеческым: не мочно бо разрешати, еже они свѧзаша, ни свѧзати – его же не повелеша, но последьствующи (последуя) збором (соборам) святымь, вѧзати и разрешити, якоже заповедаша. Блюдите же и родимых детей ваших, да не осквернѧтсѧ блудомь до женитвы, девица же мужа (до замужества). Илии бо поп(Илий первосвященник), без греха быв пред Богом, за сыновнѧя грехы послан бысть в муку, занеже не оучил на добро сыну своею, ни казнил. Челѧдь же имейте в наказания оучения Господнѧ. Доволно (в достатке) им творите кормлю и порты (одеяние). И люди томуже наоучите, – первие, сами в богобоязньстве пребывающе, – не обидѧще не крадуще, не лжюще, не оупивающесѧ и останущесѧ и всѧкоя неправды.
Си бо всѧ, любѧ вы, написах, – се же творите. (Аще си сохраните) молитва ваша от Бога оуслышена будеть – на земли нашей – налога от поганий – оутешатся (оутишаться?). Обилье много Господь нам подасть, аще ли в воли Его будем, заповеди Его творяще.
Молите же и за мѧ грешнаго, да ми Господь подасть крепость паствы и отдание грехов вашими молитвами. Аз вы мало рекох, а вы сами весте, что есть оугодно Богу. Тем же не обленитесѧ о заповедех Господнех, да не погубити людий и за то осужение приимете люто. Богу же нашему.

58. Слово Иоанна Златоуста како попом учити люди
Яко аще не послушают учимии, но мы не престанем учаще. Якоже реки не оставят шествия своего, аще и много от них почерпают, и неоскудевают; такоже и нам подобно (этому) свое исполнити от Бога порученное, всегда учити, а не молчати, а не учивше суд зол прияти. И сами бо весте, аще человек которое ремество имый и неделает его, то может ли обогатети таковый. Мы же попове есмы порученных нам не учим, то можем ли царства небеснаго богатество обрести, и тех довести о них же слово отдати нам пред Богом? Пишет бо Павел Апостол, глаголя: прилежащеи священницы, то сугубеи чести сподобятся, учения деля, и от Бога и от человек (1Тим. 5:17). Да блюдем, братие, себе и от инех не ослабеем, учаще. Иеремий бо пророк много июдеом претит и отсюду извести (Иеремия бо пророк, понеже много иоудеом прещааше и о суде извести) и ругаем бе от слышащих и на вся дни посмехаем, – восхоте же пророчество оставити, досады (оскорбления) и поноса (поношений) не терпя, глаголя бо, престану и не имею (не именую) имени Господня. И бысть, рече, яко огнь во мне паля, внутренняя ми пожигая, и простретися не могох (Иер. 20:9), понеже нехотя прочее (пророчествовати и) глаголати, яко июдеи неслушаху. Да аще и посмехаем, по вся дни досады и укор приемля, помыслив умолчати колику прия страсть, и не умолча; а мы же, како приимем милость, ни досады, ни укора приимаем, но леностию не учим? О братие, сию исполняйте службу донележе и дышеши. Аще слушают спасени, будут, аще ли не слушают, осужени будут; а нам о том несть ответа пред Богом. Лют нам ответ аще не учим. Того ради исполняй, еже (ти) поручено. Аще бо ловлец погрешит ловления, не ввержет ли паки донележе уловит? Такоже и ратаи и купцы творят: паки бо трудятся; аще ли бо кождо оставил своя хитрости (свое дело, свое занятие), то не бы вселена земля и погибло бы наше житие. Аще бо ратай (земледелец), семя погубль, не останет, но, паки сеет, и купец, (паки) заняв (заимше), куплю деет, – тако твори и ты: учи всегда, да мзду послушания приимеши от Бога. Учение бо наше есть, а послушати же онех есть; мы же учим, а они не послушают, тем будет мука, а нам вины в том несть, но мзду от Бога учительску приимем, и все порученное нам исполним. Учи и понужай на добро. Да аще и непослушают (неслушают), речеши, – ты же не престай уча донележе и дышеши. Аще и не слушают, но ты исполняй свое, да мзду совершену приимеши от Бога. Аще ли кого жестока видиши непослушающа, то боле (более) прилежи ему, уча и негли (может быть) приобрящеши душу его, и Господь многу даст (воздаст) ти мзду, апостолом будеши равен. Души бо ничтоже равно есть, небеси бо и земли честнейши есть душа. Богу нашему слава ныне и присно и вовеки.

59. Слово св. отца нашего Василия, архиепископа Кесарийского, о судиах и властелех
Святый Великий Константин рече власть держащим: послушайте и внушите вси судящии земли, яко от Бога дасться власть вам и сила Вышняго. Давый бо вам власть истяжет скоро ваша дела, и помыслы испытает, яко служители есте царства, и не судисте в правду, ни сохранисте закона, и в повелении Божии не пребысте. Страшно и скоро приидет на вы испытание, яко сердце немилостиво творите людем Божиим, ихже ради Христос кровь свою пролиа. Сего ради поставил есть вас пастухы и стражы людем своим, да соблюдете стадо его от волк невредно и от татий не крадено. Вы же в пастух место волци бысте и стадо Христово погубисте, яко распудисте и разгнали есте стадо Христово, и вдали есте татем и разбойником на разграбление, и заклаша и кровь их испиша, и мяса их изъедоша и овчинами их одеяшася сами. Сие же вам глаголю, цари и князи, не от себе, но от Бога приимь разум, да не будете волкы в пастух место стаду Христову, дръжаще у себе служащих вам злых и немилостивых властелей и служащих им. И того не разсмотряете, иже продают люди, неправедный суд судяще, не смотряще отинюдь правды, но акы у кого много взяти, тот прав; а страха Вышняго не понимающе, ни серпа небеснаго не боящеся; таковым бо Христос усечет выя усечением вечных мук. Того деля рече Давид, царь быв и пророк: и ныне, цари, разумейте, и накажитеся вси судящии земли, работайте Господеви со страхом и радуйтеся ему с трепетом, храните наказание его, да не погибнете от пути праведнаго, се же есть, да не гоньзнете живота злою смертию. Понеже поставляете тивуны, мужы небогобоязнивы, товара деля напустивши в люди, яко бешена пса, да ового уморить, а другаго болезни оставить, иного же язвить и хромого учинить, и тако все люди изгъубит. Иже без правды тивун кого осудив продает, и теми кунами купит себе ясти же и пити и одеяние себе, и вам тыми же кунами строит обеды и пиры, – и се, якоже рех, стадо Христово вдали есте татем и разбойником, иже бо ножем заклаша, се есть, неправедным судом осуждают; а иже мяса их ядят, – продающе на кунах; а иже кровь их пиют, – упиваются без урока, продающе сироты; а иже овчинами одеяние себе стваряют, – иже домы их искореняют, жены и дети продающе иноплемником. Вы же причастницы им есте и сообещницы по всему, яко же глаголет пророк: князи твои обещници татем. Се же глаголет пророк не о разбои творящих, но неции князи градом и языком лютыми слугами своими грабят, за то суть обещници татем, и не обличають, ни наказывають остановитися обиды кратщим, но паче попущают, да болше приимают от рук их себе.
Внимайте, како писано есть: бози есте и сынове Вышняго. Князи и вся судиа земьскиа слугы Божии суть, о нихже рече Господь: идеже аз, ту и слуга мой. Блюдетежеся, да не будете чада гневу; бози бывше, да не изъмрете, яко человеци, и во пса место, во ад сведени будете, идеже есть место диаволу и аггелом его, а не вам. Вас бо Бог в себе место избрал на земли и на свой престол вознес посади, милость и живот положи у тебе. Темже яко отци есте миру; писано бо есть: князи мира сего правда. И вы в себе место поставляете властели и тивуни, мужи небогобоязнивы, язычны, зло хитры, суда не разумеюще, правды не смотряще, пиани судяще и спешащи судом (а Бог повелел не единем днем вещь исъпытати), грабители, мъздоимьци, гордостию и величием возносящися. И кто прав осужден от них в вину припадает ко князю, и князь не слушает, како судил на его душу. Пилат, умыв руце, Иисуса преда, рек: что мне? род твой жидове предали тя мне; кровь твою взяли на ся и на чада своя. Сам Пилат не оправдася. О таковых бо рече Господь во Евангельи: аще око твое соблажняет тя, исткни е, а рука – такоже отсещи ю, а не о гнилых удех телесных. Съдръжай истину в неправедне, не бояся серпа небеснаго, и глаголеши: како судил на его душу? А не ты ли поустил яко (в рукописи – како) неистова пса на Христовы овцы или бесна человека, и оружие дав ему, и он не телеса режеть худобы злой, но и души губитель? Что деет он? не на пустивъшаго ли душу? Тако и зде погубльныи от твоего суда к тебе князю плачють, а ты не мъстишь, дръжа истину в неправде, любя беззаконныя прибыткы, и тех деля напустив злаго судию на люди. Писано есть: не добр позор лисица в курех, не лепо льву овца паствити; един волк всю чреду смутит, один тать на всю страну мерзить; царь неправеден – все слугы под ним беззаконны суть. Ибо меншии достойни суть милости (сильнии бо силне испытани будут), и Господь рече: ему же мало дано будет, мало и просят от него, а емуже много, много истяжуть от него.
Темже разумейте, цари и князи, бойтеся страха Вышняго; избравше мужи богобойны, испытати подобает опасне, како житие и нърав ненапрасн, не гневъвоздержьць, преподобен, и странноприимець, и нищелюбець, и целомудрь, и ложе его чисто, кроме всякоя скверны и вещи лукавьствены, питию многому не прилежа. Глаголет писание: властели яри суть, да не пиют вина, и упившеся забудуть премудрость, и право судити не возмогуть с Богом Вседержителем и со возлюбленным его Сыном. Се же рех, не яко да не пиють, – еже бо не пити досада есть бывшии твари от Бога на веселие, – но да не упиваются. Рече бо: не пия вина во пианьство. Се же рече не о властелех токмо рехом, но и о всех христианех.
Темже рече великий Константин: да будет судиа нелицемерен, ни богата стыдяся, ни нища милуя на суде, яко Господень есть суд; да творит разсуждение на суде не тщася; разумно и довольно послушати подобает пря судиам; не удобь бо есть правды изобрести; скоре не оправити неправаго, аще и друг ти есть, ни обидить праваго, аще и враг (в рукописи ошибочно: брат) ти есть. Ты разумей твердо спасения твоего хранилище, еже николиже человека обидети; буди к своим повинником добр и тих в народе. Елико силою превшел еси; всех, толика и делы добрыми подвизайся паче всех: милостыню твори по силе, прощения грехов прося у Бога; прощайся сам согрешающая к тебе. Тогда наречется кто истинный властель, егда сам собою обладаеть. Разумей же правы сущих во истину с тобою, да познаеши с верою служащих ти, или лестию лицемерною ласкающихся тебе, довода деля, да погубят христианы, яко не достоить ти послушати клеветника, сладко ти глаголюща (в рукописи: глаголющи), или слышати на ближняго что, да не отпадеши любве; но воздержи клевещющаго во уши твои, да не с ним погыбнеши. Тем не достоить клеветы слушати на суде, яко проклят есть. Всяк бо правоверный судиа, аще со Божиим страхом судит, въскоре разумевает клевещущаго на ближняго своего, клеветы лжая. Писано бо есть: проливая бо кровь человечью, за кровь его кровь пролиется; безаконно бо есть тако свидетельствовати. О таковых бо рече Господь: червь их не умрет и огнь (в рукописи слово огнь написано киноварью) их не угаснеть. Не помнят бо дне смерътнаго; егда будет тый час смертный, то аще бы всего света богатства лиху быти, а рад бы ся душа от тела не отлучилася. Темже, любленици Христови, цари и князи и судиа; вашего ради спасениа се написахом вам, яко да Божию волю сотворшу приимите от Бога, со безплотными силами, присносущее дарование, якоже сам обещал вы есть: да идеже аз буду, ту и слуга мой, и воцаритеся с ним в векы и радуитеся, емуже слава со Отцем и Святым Духом ныне и присно и во векы веком аминь.

60. Слово св. Иоанна Златоустого о добрых женах
Услышите жены заповеди Божия, и научитеся в молчании повиноватися мужем своим, да спасете душа своя. В начале бо рече Бог ко Евве (Евде), яко от мужа взята еси и той тобою да обладает, ты же в молчании повинися ему. Аще бо жена мужа своего честна творит, то от человек похвалена будет и от Бога благословение приимет. И не супротивляйтеся жены мужем своим, но во всем покоряйтеся им, и повинуйтеся жены мужни (мужнии) воли. Жена бо мужа ради сотворена бысть, а не муж жены ради (1Кор. 11:9). Якоже Христос глава есть Церкви, тако и муж жене глава есть (Еф. 5:23). И тако жены покоряйтеся мужем своим. Сего бо ради Апостол Павел рече: мужие, не лишайте себе совещания жен своих, рекше, егда хощете пост воздвигнути, или иного чего деля чистоту имети, то все творите по слову с женами своими. Муж бо и жена несть два, но плоть едина есть. Жены же во церкви да молчат (1Кор. 14:34). Гнусно бо есть во церкви беседовати; церкви бо дом Божии есть. Аще ли беседовати о чем хотят, то в дому мужей своих да вопрошают (1Кор. 14:35). Жена бо добра и покорлива венец мужу своему есть (Прит. 12:4); обретый бо муж жену покорливу износит из дому своего благая (Прит. 18:22). Жены бо добры соградиша домы, а безумныя раскопаша языки своими (Прит. 14:1); жены добры блажен муж (Сир. 26:1). Жена добра веселит мужа своего, и лета его беспечалием и миром исполнит (Сир. 26:2). Жена добра и востанлива (трудолюбивая) составление и ограда дому (Прит. 14:1). Украшение бо женам добрый ум паче злата есть; в церквах молчание и в домех покорение и послушание. Жена бо добра неимущая и нищая кормя, якоже и Сумантяныни (Саманитяныни) блаженная. Жена добра дражайши есть камения многоценнаго, обрете бо ю муж ея радуется о ней, яко обрете честь со славою, и яко сокровище многих благ исполнено. Таковая бо всегда благая творит во всем животе своем. Обретши бо лен и волну, строит свиты и пестроты многи и различны, и предаст я в куплю гостящим (купцам), а сама облечется в красныя, и в червленыя, и в багряныя одежда. И бысть яко корабль куплю деющи, издалеча имение совокупляющи, и сугубы одеяния сотворит мужу своему. И таковыя жены муж пред людми честен есть. Жена бо добра востанет в нощ и даст доволная брашна рабом своим, и учинит руце свои на полезная, а персты своя на вретено, и всю нощ не угасает светилник ея. Плоды же от поту лица своего подаст убогим; уста же своя мирно отверзает и печалуется о дому своем, строящи полезная. Благословит бо ся, рече, жена Хамерканя во всем Израили, ея же дела вси видеша, а не руце. И многи бо жены таковы хвалимы суть.

61. Слово Иоанна Златоустого о добрых женах и о злых
В посланиих к Римляном апостол Павел глаголет (менить – разумеет) многи бо жены добры с похвалою суть (глаголя): братие, преставляю вам Фивию, сестру вашу, ея же приимете о Господе, подобно святым; много бо ми добро сотвори. Целуите Трифону и Трифосу, и Мариям возлюбленую, иже много трудися о Господе (Рим. 16 гл.). И ины многи добрыя жены во святых книгах хвалимы суть. Якоже несть иныя злобы горши злыя жены, такоже и добрыя жены несть к чему приложити, – дражаиши бо есть камения драгаго и бисера многоценнаго (Прит. 31:10). Жена бо покорлива и послушлива – честь и дар от Бога; а язычна жена и ленива за грехи мужу дастся. Тому бо мужу люто есть, иже языка ження (женьня) слушает (и лицо ея токмо зрит), а не дел пытает. Языку убо женнину (женню) не веруй, но от дел пытай ея. Сего бо ради рече: «не веруй» им же (занеже) Адам, послушав жены, в преступление вниде, и всему роду пагубу жена наведе. Того ради учит ны рекий: не послушай жены; лучше бо есть злоба мужъска, неже лстивыя жены доброта (Сир. 42:14); глаголет бо клюками (лукаво), а не истину; лучше в пусте земли жити, нежели со женою сварливою и прокудливою (Прит. 21:19). Якоже бо червь во древе, тако и злая жена мужа погубит, и яко капливая храмина в день дождя изгонит седящая в ней, тако и сварливая жена мужа своего из дому изгонит (Прит. 25:21, 25). Злоумней бо жене красота яко злата серга у свиньи (в ноздри). Исус Сирахов учит ны, глаголя: не дай жене глаголати на тя, и не попусти ей воли на ся, и не дай же ей на силу свою наступати. Лучши бо есть со лвом и со змием жити, нежели с сварливою и злоязычною женою (Сир. 25:18; Прем. 21:19). Пременит бо лице си женьская злоба, и очи яко лвица посупит, и яко стару (старику) восход (восхождение) ссечен (песочен), тако и жена язычна молчаливу мужу. И аще кто вас дщерь имать, то положи на ней грозу, да в послушании ходит, да не свою волю приимше в неразумии испрокудит (прокудит) девство свое, и сотворит тя знаемым твоим в посмех, и посрамят тя при множестве народа. Аще же бес порока отдаси дщерь свою, то велику добродетель сотвориши, и от всех похвален будеши (Ср. Сир. 7:26, 27). Мудрый рече: зла жена, и ленива, и пронырлива дастъся мужу неправу за грехи (мзда). В лепоту бо Господь рече ко Евве по преступлении: множа умножу печали твоя и в печалех родиши чада своя, и муж твой да обладает тобою, а не ты им, но мужа господина си познай (Быт. 3:16). Тако же и апостол Павел закон полагает, рекий: жены покоряйтеся мужем своим, яко Господеви; якоже Христос глава есть и слава и всему миру творец, а жене глава и слава муж есть (Еф. 5:21–24). Всяка бо жена честна и славна о мужи есть.

62. О злых женах (Слово св. Иоанна Златоустого)
Есть лучши в пустыни со зверми жити, неже со злою женою (Прит. 21:19) в дому. Ни который бо зверь подобен жене зле и злоязычне. Лвы бо в рове Даниила устыдишася, а Науфея Езавель уби; кит Иону во утробе не вредимо сохрани, а Далида Сампсона остригше, иноплеменником предаде, – а толми свят бяше и силен, лва един срете и уби, и вжадав пити, помолився Богу, и истече ему вода от держимыя им ослня (ошлея) челюсти; но и такова свята жена своя иноплеменником предаде, тайну уведав от него. Того ради Апостол претит, тайны жене поведати. Который убо зверь на своего супруга возмысли зло, или кая змия супруга своего погуби, или кая лвица мужа своего на заколение предаст? – Да, по истине, несть иныя злобы горши злыя жены. В пустыни бо змиеве и аспиды Иоанна убояшася, а Иродия (блуда ради, на обеде) усече главу ему; Илию Пророка в пустыни 4 лета вранове кормиша, а Езавель убити его хоте (хотела), и убояся Илия бежа в пустыню. Увы мне, Пророк жены убояся, а дождь ношаше на языце, и огнь с небесе сведе, и мертвеца молитвою воскреси, – а жены убояся! Ничто же бо есть злее жены злоязычны. О злое дияволе острое оружие! исперва бо Адам женою прелщен бысть, женою Иосиф в темницы затворен бысть, женою Давид в убийство впаде, женою Соломон прелщен погибе, Евдоксия царица Иоанна Златоустаго заточи, жена Сампсона (храбраго) ослепи, жена Пророка Илию прогна, и Предтечю Иоанна усекну, женою многи погибоша и в лютыя грехи впадоша. Жена зла и бестыдна никого же не усумнится: ни святителя срамляется, ни седин чтит. О, злее всего зла жена злая! Аще убога есть, то злобою богатеет, аще ли богата, то двое зло, неисцелим недуг, неукротимый зверь (дьявол). Видех (аз) бо лвы и медведи кротимы, а жена зла хвалима высится, а хулима бесится. Аще ли мужа имать болярина (боярина), то всегда поучает его на отнятие и на грабление; аще ли убога имать мужа, то на гнев и на которы (раздоры) учит; аще ли вдова есть, то вся укоряет и осужает и хулит, а о будущем суде не помышляет. Ничто же бо есть лютее злыя жены. И праведнаго Иева своя жена укоряше, рекуще: рцы нечто к Богу и умри, – а не умилися злая жена, видящи его гнойна, яко огнем жгома и от лютых прыщей, и всю плоть его червьми изьядаему. Воистину, несть злобы лютее женьския злобы! Беззаконно бо есть и хула люта, аще кем жена владеет. Лучше таковому трясцею болети, нежели злою женою обладану быти. Трясца бо, потрясши, пустит, а злая (лихая) жена и до смерти мужа сушит. Жена зла в дому яко вьялица (метель). Лучши железо варити, неже злая жена научити; лучши бо есть погребсти злая жена, неже привести. Мятеж бо дому жена ревнива. Жене зле ничего тайны не поведай, да не погибнеши. Реткая бо тайны не поведает, а тех много же, иже не потаят что слышав. Слышавше же се, злыя и безумныя жены, постыдитеся, хулими и укоряеми от святых книг, и потщитеся на добрыя дела и живите в богобоязньстве. Многи бо жены не любовно с мужьми своими живуще, но ревностьми (ревнощами и свары) и многими чарами, – не покоривы суще мужем своим. Того ради проказньство (проказу, болезнь) ражающеся дети приносят. Посему бо известно ны есть велми, яко исперва Каин бе по преступлении заповеди Божия зачат, Авель же плод бысть послушания, чадо покорения в заповедех Божиих. Тако убо и ныне, иже в бестрашии Божии пребывают, нетворяще воля (воли) Божия, беззаконно живуще, – того ради проказньство на порождение свое приводят. По преступлении бо заповеди Божия, аще зачнется младенец, то несть добронравен. Того ради кождо нас творите в законе реченная Господем, да не в пустошь погибнем. О сем бо Пророк Давид, проразумев, рече: се бо в беззаконии зачат есмь и во гресех роди мя мати моя (Пс. 50). Несмысленыя убо жены не бывают таковы, яко же Ревека и Сарра, Анна же и Елисавет, яко прочая доброумныя (умныя) жены творяху, с мужи своими живуще мирно и покоряющеся им, тем же и породиша добровонен цвет плода, и поминаеми суть во святых книгах и хвалимы от святых мужей, о Христе Иисусе Господе.

63. Слово к родителем о наказании-научении детей
Человецы, внемлите известно (тщательно) о глаголемых (сих). Наказывайте измлада дети своя. Глаголет бо премудрость Божия: любяй сына своего, то не щади и наказуй его жезлом во юности, да по старость твою покоит тя; аще ли же измлада не накажеши его, то ожесточав неповинит ти ся. (Прит. 13:25; 23:13). Глаголет же в четырех царствиих (IV Царств.) сице. Иерей бе некто, именем Лий (Илий), смирен и кроток велми. Имеяше же два сына. Они же, аще и злое творяща, он же не казня их, ни на страх Божии учаше, но волю им дал бяше. Они же в буести и в ненаказании все злое творяста. И рече Бог к Лию (Илии): понеже не наказал еси сынов своих (добре), да оба умрут от меча и ты сам и весь дом твой сынов деля твоих. Слышите, братие, аще бо и (поповствова во Израили лет двадцать и...) богоугодно поживе иерей сей, но детей страху Божию не наказа, за то зле погибе. Да аще в ветхом законе бысть то, а мы что приемем (подымем мы) в новем законе будуще (суще), аще не накажем детей? Златословесный бо (Иоан Златоуст) глаголет: «аще кто детей своих не научит воли Божии, то (тот) лютее разбойник осудится». Убиица убо тело умертвит, а родителие, аще не учат чад своих, то и душу погубят. Но вы, братие и сестры, наказайте дети своя измлада, да страх Божий вкоренится в них. Аще ли не слушает дитя твое, то не пощади его, яко же мудрость Божия глаголет: шесть ран или  сыну или дщери; аще ли вина зла, то и многи раны дай ему плетию. Наказуйте убо дети своя боятися Бога и себе, а злых нрав остатися, да будет помощ душам вашим. Не озлобляй, наказуя дети. Аще бо и жезлом биеши, то не умрет, но паче здраво будет; аще бо накажеши, то и душу его спасеши (Прит. 23:13). Дщери ли имаши, то положи на них грозу свою, да соблюдеши я в телесных и не усрамится лице твое, аще бес порока отдаси дщерь свою, и среди собора похвалишися о ней. Любяй-же сына, своего, учащай ему раны, да последи возвеселишися о нем и среди знаемых похвалу приимеши. Наказай (воспитай) дети в наказании, да обрящеши славу и благословение от Бога. Не дай же в юности воли детищу, но казни его, дóндеже растет, да егда ожесточав, не повинитътися и будет ти досада от него люта и болезнь души, и скорбь не мала, тщета дому и имению погибель, укор от сосед, посмех пред враги, пред властели платеж и зла досада. Того ради, братие и сестры, наказуйте дети своя не словом точию, но и ранами, да ныне не приимете про них от людей срама, а в будущий век с ними муки вечныя.

64. Слово Иоанна Златоустого како чтити детем родителей
Послушайте, братие и сестры, заповеди Господня, юже к законнику исперва рече. Се первая заповедь, да любиши отца своего и матерь, да благо ти будет и долголетен будеши на земли. Иже бо кто чтит родителей своих и слушает веления их, то сей очистит грехи своя и от Бога прославится (Сир. 3:3); аще ли кто злословит родителя своя, сей пред Богом грешен есть, и проклят есть от Бога и от людей. А иже кто биет отца или матерь, от церкви да отлучится и лютою смертию да умрет. Писано бо есть (Сир. 3:9): отча клятва изсушит, а материна искоренит; сын бо, рече, непослушлив отцу, в пагубу будет и не поживет, а иже прогневает отца или досажает матери и мнится таковый несогрешая к Богу (– лесть, ложь), и есть таковый горее поганаго и обещник есть нечестивым, о них же Исаия Пророк рече: возмется (возьмутся) нечестивый (нечестивые), да не видит (не видят) славы Господня (Ис. 26:10). Сих бо нечестивыми именова, иже безчествуют родителя своя. И паки: досаждающаго отцу и укоряющаго старость матерню, да исклюют его вранове, и да съядят орли. А иже честь творя отцу и матери, той возвеселитися имать о чадех своих, и в день печали избавит их Господь, и молитву их услышит, его же у Бога просит подаст ему. Покояй бо матерь свою, волю Божию творит, угожая и отцу во благих поживет. Тем же, братие, словом и делом угожайте родителем своим, да благословени будете от них. Отчее бо благословение чадом домы утвердит (Сир. 3:9), матерня молитва избавит от напасти. Аще бо охудеет разумом во старости отец ваш или мати ваша, то небезчествуйте их, ни укоряйте, да от своих чад почтени будете. И не забывайте труда матерня, иже о детях болезни и печаль. А не глаголи того, яко много има (им) добра сотворих пищею и одеждами, но неси от них свободен: не можеши их родити, яко же они тебе. Темже со страхом и раболепно служити има, да зде добре поживете, а онамо (онома) милость от Бога обрящете, яко совершители заповедей Его.

65. Слово о том, како имети челядь
Аще кто от Вас, братиа, имать рабы и рабынѧ, да учит я и нудить (заставляет, понуждает) я на крещенье и на покаянье и (на) весь Закон Божии. Ты бо владыка (игумен) еси дому своему, а грозою и ласканьем (ласкою) еще не оучиши, то ответ Богом воздаси за нѧ. И кормите (их) доволно, одежа и пища довольнаѧ подавайте има. И не бесцествуйте (бесчествуйте) их, яко того же естества суть (яко и тии человецы тации же суть), но вам в послуженье Богом предани суть. Аще (ли) им доволная пища и одежа не подаваете, они, не терпяще наготы и глада, крадут и разбивают (разбойничают), (то) тобе за ту кровь отвещати пред Богом (за то), аще раба твоего убьют или умучат. Авраам научи всему добру закону своих домочадец т҃ и и҃і, и еже рабы его творяху, то и сам не гордяше творити; неленяше исходити на распутье и где странныя и нищая обреташе и ввожаше в храм (в дом свой), идеже сам прибегаше (пребываше); жена бо ему в рабынѧ место служаще со странными и нищими (странным и нищим), а те странни бяхуть (бѧхуть) яко отгостье ему в дому его. Раби же его толику добру навыкли бяху, ни робщуще (без ропота), ни гугнуще (перешептываясь), яко же наши, – добре бо бе наказал их (научил), – но амо же мысляше, тамо (с) радостью течаху: тако бо добре сумнивии (честные) и крепци (исправные, твердые), вся бо страеше (все делали), печаляся, аки собою. Размыслите убо, яко вси есмы единако створены во оутрубе, да и попечемъся о спасеньи раб своих, наставим на добро, на путь добрый, да будут ти добрии к Богу, и да видят, како ся Бога бояти. Господа оубо за рабы своя долъжни и ответ даяти, аще их не добре устроим, рекше, не наставим их на добродетель. Яко же бо на рати будут воини добри ополчени (вооружены), то удобее (удобь) есть воеводе на рать приступити; и гребци в корабли (кораблях) аще будут единим умом, то иже бе на корме стоить и то оудобее ему правити, – тако же и тобе все доволно будет творити, аще бо я добре накажеши. Повежь бо ми, аще будут таци, то (не) имаши на ня разгневатися безума или казни нанести на ня, а не ли паче постыдетися таковаго раба; аще будут таци и чудни, то помощници ти будут и поучат тя на добро. Кажи, рече (наказывай, научай), раба на дела и рабу, да обрящеши покой (Сир. 33:26: накажи раба, и обрящеши покой); ащи (аще) от дел ослабееть, то искати начнет свободы,332 мнози (мнозей) научает злобе празненьство. Но не утягчити же рабу чрес силу или рабе своей (делом), егда како (да не) в горести суще душа его воздохнуть (вздохнет) на тя (Богу) и скоро услышить Господь (молитву их) и прольеть на тя гнев свой. Раби же повинуйтеся господам вашим и во всем покоряйтеся им, (а) не пререкуйте, не пред лицем токмо (господарей своих) работающе (им), но аки самого Бога боятися (боящеся); господие же, рече, не отягчайте рабом си чрес силу делом и кормите, одевайте, обувайте доволно, да не... скорбяще ходят без разсмотрения. Аще ли тя не слушает и во твоей воли не ходит, то за года не пощади и тоже не чрез силу, но по разсмотрению, яко же мудрость Божия глаголет до 6 или до 9 ран, – аще ли зла вина велика вельми, то 30 ран, а лише не велим. Да аще кажеши (наказываешь) и (его) тако, да тако душу его спасеши, а тело его избавиши от боя людска и не буди излих над всякою плотию. Аще имаши раба известно добра, то имей его яко брата и яко душа усумнится, аще ли его озлобиши, то встав бежит от Тебе... Все убо по разсмотрению творите, а не злобою, но усердием.

66. Истолкование стиха, глаголемого: «Господи, Иисусе Христе, Сыне Божий, Боже наш, помилуй нас»
Коеждо слово реченаго стиха исполнь есть повелении (учений) богомудрых. Внегда бо глаголати нам: «Господи» – Господь имя явственно есть и обще Божественному естеству; глаголет бо ся Господь – и Отец, и Сын, и Святый Дух, о Отци убо и о Сыне. Глаголет пророк Богоотец Давид: рече Господь Господеви моему сѧди одесную мене, дóндеже положю врагы подножие ногама Твоима. Рече Господь яве есть яко Отец рече; Господеви моему – яве есть яко Сынови рече. И святое изъображение нашея веры (символ веры) христианом рече: и в Духа Святаго Господа животворящаго. Яко же яве есть отсюду, яко Господь имя есть являет Божественное естество; глаголемь: Господа Отца, Господа Сына, Господа Святаго Духа. И се мню: еже глаголет: Господи – побеждает дрьзнувших глаголати простаго человека; а еже рещи Иисус (І҆иⷭ҇ъ) имя его явлѧя (указует) человечьское существо. И то яве представляет Исус Наввиин, иже Моисеови предстояв, и по Моисеови смерти въведе Иизраиля в землю обетованиа. Се же имя, еже рещи Иисус, не всуе приложено бысть Иисус Господскому имени, еже рещи: Господи Иисус. Вънегда бо глаголати намь того Господа истинна, наводим же того исповедующе Иисуса и сего ради сказаемь, яко аще Бог совершен и человек совершен наречеся имени ради, еже рещи: Господи, нъ и человек съвершен есть. Се же глаголюще, побеждаем мнящих Его, яко токмо Бога быти и привидением облещися в человека, темже и в привидении Тому пострадати, понуждается глаголати, да постыдятся оубо иже страсть к безстрастному прикасающе. И таковая являет им еже рещи Иисус, и того ради приложено бысть к Господьскому имени, вънегда рещи: Господи Иисусе: являет божество и человечество. Иисус же имя еврейское, еллиньским же языком глаголется Сотир, нашим же языком глаголется Сотир-Спас. Спас же имянуется, понеже спасует вся верующая вонь. Иисус же сказуется исцелитель: многих бо недужных исцели Владыка Христос Бог нашь, не токмо телесы, нъ и душами целы сътворив. А еже рещи Христос, се же имя Христос назнаменает един състав от двою естеству, от Божества и человечества съставлься. А не яко еретици, тех начальник Несторий, зломудрствуя, повелеваше двема быти съставома и тема друг оть друга разделенома, совокупленома же быша друг к другу любовию, а не естеством. Со оубо еже зле от тех глаголемое побеждает и погубляет имя, еже рещи Христос – указание бо единаго състава от двою естеству, от Божества же, глаголю, и человечьства, иже в един сънидостася състав, яко же се добре и подобно имя Христово Иисусову имени последова, внегда глаголати нам: Господи, Иисусе Христе, в семь стисе. И таков есть сих имен чин. А еже – Боже, се имя на Божественнемь естестве носится. Божественное же естество не смутно по всему, и не съмесно, и непреложно, и нераздельно, и никако же приемлет преложениа, ни смущения, ни разделения, и сего ради погубляет и побеждаеть и отнудь оставляет зле смеющихся о Христе Боге нашем, – смешение, или пременение или съмущение или разлучение глаголати Божеству или человечеству, яве бо представьляеть о Христе Бозе нашемь две естестве в един съвокупльшеся, не смесно и непреложно и неразделно коемуждо естеству свойства цела съхраняющу. И сице прежде речеными четырми имены глаголют же, еже рещи: Господи, Иисусе Христе, Боже: четыре зловериа и повеления злых еретик побеждена быша, четвера же правоверная повеления оустроена 6ышѧ. И человеци подобну красоту миру прияшѧ, ибо человеци сложени соуще от душѧ и телесе, миру красотою оуподобишасѧ: душа оубо видением правоверных повелении, тело же деяниемь четыредетельных добродетелей смыслом словесныѧ чьсти, словеснѧ чьсти словесныѧ душѧ мужьством иже на ярость, целомоудриемь иже на похоть, правдою вседушевно. И си есть вина и чин прежде реченых четырь времен. А еже рещи нашь, то противну онемь именемь есть, яко же бо она четыре имена в едино съчетана соуть, да и нас всех в едино братьское съчетание совокупит, и съберет, и свяжет сьвузом любве друг к другу: та бо (любовь) есть исполнение законоу и пророком, закон же и пророци любовию висѧть. К симь Евангельскимь Божественнымь заповедемь поспевающимь заповедь бо Владыки Христа, Бога нашего, еже любити дроуг дроуга. Рече бо: аще любите мѧ, заповеди Моя соблюдите, Моя же заповедь, еже любити дроуг дроуга. Яко иже не въсхотевшеи любити друг друга, не блюдут Моих заповедей и не любят Мене, не соуть со Мною, не соущии же со Мною на Мя соуть. Рече бо: иже несть со Мною на Мя есть, а иже на Мѧ есть, враг Мой есть. Врази оубо Владыце Христоу и Богоу есмы, аще не любим дроуг друга, яко же и яве есть от прежде реченых. Яко подобию, еже рещи нашь в имене место последова прежде, речевымь четыремь именом, еже глаголемь: Господи, Иисусе Христе Боже нашь; а еже рещи: помилуй, то и то зело подобию последьствует прежде реченымь. Помиловани бо бываемь правоверно верующеи и непорочно исповедающее владычнѧя и пророческыѧ заповеди. Тем и к онемь причтесѧ еже рещи помилуй. И такова сих вина и чин. Глаголемь бо: Господи Иисусе Христе Боже нашь помилуй, – и еже рещи нас, то приближно и подобно к ономоу, еже рекохомь нашь: общее есть слово – Боже нашь, сиречь, Боже всех нас, помилуй нас, рекше, всех нас, Боже всех нас – всех нас помилоуй и свяжи нас братскымь съвоузом любве Твоея, яко же выше рекохом. Второе еже речеся нашь рек и паки се – что ради? Понеже сия нас ради человеков речена бышѧ. Мы же человеци страсти к инемь имамы, и се обое нашь и на едино есть, нъ понеже есмы забытливы, да не забываем соугубства ради слову на въспоминание приити. А еже рещи аминь: аминь оубо на трое тълкуется: аминь – право, аминь – во истиноу, аминь – буди то. Да подобию оубо и се последова и сконча стих сии: Господи, Иисусе  Христе, Боже нашь, помилуй нас. Аминь – право, въистиноу, боуди то.

67. Истолкование молитвы Господней
Исътлъкование молитве, ей же наоучи Господь Иисус  Христос оученикы своя, и теми нас наоучи молитися и глаголати: «Отче нашь, иже еси на небесех». Тлъкование Златаоустово.
Оучить ны Господь нашь Иисус Христос, како подобает молитися. И абие оум нашь въперяет, и от землѧ възносить и к небеси прилепляеть, повелевая намь глаголати: Отче нашь, иже еси на небесех. Ибо Отца нарек Бога праведен да будет и таковое показати житие, яко да неявится недостоин таковаго сродства. Наказает же общю творити молитву и братии. Не рече бо: Отче мой, нъ Отче нашь: о общем теле церковнемь възклонив нам приносити молитву, и никако же стотрити кому токмо о себе, нъ всегда и о ближнемь. И да никто же дроуга болий боудет ни вчемже, ни богатый оубогаго, ни господин раба, ни князь обладаемаго имь, ни царь воина, ни премудрый невежде: всемь бо едино даровал есть благородие, всех равно сподобивь нарицати Отца того. Рек же: иже еси на небесех, – не тамо Бога затворити; везде бо Бог есть, и всяческая полна славы Его; нъ се рече, от земля възведе молящагося и к сущиим на высокыих прилеплѧя селомь и свышних пребыванием. А еже: да святится имя Твое, си речь: да славится нашея ради жизни. Се же есть: сподоби ны, рече, тако жити честно, яко же нас ради всем славити Тя. А еже – да приидет царствие Твое назнаменует не прилеплятися видимых, ни соущая сего света велика мнети; нъ въсходити оумом к Отцю и хотящих быти желати, чающих избавитися от телесе нашего, яко же рече Апостол. Ибо таковое речение имый, ни благыми жития сего разгордетися может, ни скръбными и печалными смеритися. Да будет воля Твоя яко на небеси и на земли, еже глаголется есть, яко же тамо вся невъзбранно пребывають, рече, ибо ангели не в овех послушають, в овех же ослушаются, но в всех послушают и покаряются; тако и нас сподоби не исполу волю Твою творити, нъ вся, яже хощеши, да исполняемь Тобою, понеже не нашимь потщаниемь токмо добродетель сътворяется, н и от Тебе даною свыше благодатию. Не рече же: да будет воля Твоя в мне или в нас; нъ всюду и по всей земли, яко да искоренится лесть и насадится истина, да извержется злоба вся и възыдет добродетель. И таковыми ничимже быти разлучену небу от земля. Хлеб нам соущии дажь нам днесь, се глаголѧ: подобаеть же смотрити, како и в телесных иного духовное, ибо ни о богатьстве, ни о различии пищи, ни о славе и чьсти, ни о многоценных ризах, ни о чемже ином от таковых, нъ о хлебе токмо повеле молитву творити, о хлебе же наставшаго дне, яко же ни оутрешнимь пещися, ни множая наставшаго дне тому възброняя просити. Не веси бо аще оузриши заутрешнее растояние, да что ради страждеши пекыйся. Се же и напреди слову большими повелевает, глаголя: не пецетеся на утриа, хощет бо намь от всюдоу готовом быти и оутвержденом, и токмо просити, елико же потреба нужная настоить. И остави намь длгы нашѧ, яко и мы оставляемь длъжником нашим: человеколюбия превеличьство показуеть, яко и по крещении паки съгрешающих сподобляет милости, ибо и по бани пакибытейстей, не отъемлется покаания приобретение. Въведе же сии милостивный закон, купно оубо да грехом въспоминание приемлюще смеряемся, купно же и другым оставление подающе, от всякаго поминания злу изменимся. И яко же сам себе судил еси, рече, тако тебе соуждоу и аз; аще оставиши ты подобному тебе брату и купнорабному, – и от Мене приимеши благодать таковоую, аще и несть подобно се оному. Ты бо требуеши оставления, оставляеши, Бог же ни о чемь же потребы имый; ты же оубо подобному тебе человеку и купнорабному, а Бог тебе рабу; ты повинен тьмамь злых, Бог же безгрешен сый обаче и тако Свое человеколюбие являет. А еже не введи нас в напасть, нъ избави нас от неприязни, – сим яве показуеть нашу немощь и оставляет буесть. Две бо есте искушении, рекше, напасти: едина от Бога, другая же от дьявола, да иже от Бога блага есть, а иже от дьявола вредна есть. И всяк человек молится избавити ся от напасти вреда неприязнина (176 об.).

Поучение Владимира Мономаха (1099 г.)


Источник: https://www soika.pro/dok/veroispovedanie /rus samobjitnaja/
Категория: Святоотеческая литература | Добавил: сойка-soika (05.04.2022) | Автор: Сойка-Soika W
Просмотров: 12 | Теги: благочестия и христианской жизни П., Поучения о разных истинах веры | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
avatar